Droomeiland, jungle en moskeen - Reisverslag uit Bandar Seri Begawan, Brunei van robertencharlotte - WaarBenJij.nu Droomeiland, jungle en moskeen - Reisverslag uit Bandar Seri Begawan, Brunei van robertencharlotte - WaarBenJij.nu

Droomeiland, jungle en moskeen

Door: Charlotte en Robert

04 Januari 2008 | Brunei, Bandar Seri Begawan

Hallo allemaal,

Allereerst een fantastisch 2008 toegewenst!!!

Wij vermaken ons nog steeds prima hier. Borneo is echt prachtig! Nadat we Kota Kinabalu (KK) hebben verlaten om de bus te nemen naar Tenom, hebben we weer veel gezien. We hebben in de buurt van Tenom een stukje van het echte leven gezien doordat de zus van iemand die ons hielp in een reisbureautje ons mee heeft genomen. Ze kon niet begrijpen dat Lot de rijstvelden zo mooi vond (die heb je toch overal zei ze, nou niet dus). We zijn ook even gestopt bij haar oma (ouder dan 100 maar precies weten ze het niet). We hebben daar een zoutwaterkrokodil gezien die ze als huisdier hielden. Lekker dan?! Het was wel een beetje zielig want hij had niet veel ruimte... Daarna zijn we met een gammel treintje naar Beaufort gereden. Het duurde wel wat lang voordat we vertrokken omdat dat ding maar bleef rangeren. Moet je net Robert hebben, voor hem hoeft het dan al niet meer, maar het was een prachtige rit. Echt de moeite waard. De volgende dag moesten we om 10.30 uur in Kuala Penyu zijn. Vandaar zouden we opgehaald worden om naar Pulau Tiga te vertrekken. Dus wij stonden om 8.00 uur klaar op het marktplein van Beaufort, gaat er helemaal geen busje. Wat!? dat kan dus niet want wij moeten om 10.30 uur in Kuala Penyu zijn. Toen hebben we maar alle plekken in een busje opgekocht en zijn we alsnog vertrokken (hebben nog wel wat af kunnen dingen). Hieruit blijkt maar weer dat het openbaar vervoer niet altijd super werkt in Borneo. Maar goed, natuurlijk waren we uiteindelijk op tijd in de haven. Achteraf hadden we net zo goed het busje kunnen nemen want om 11.45 uur was er nog geen boot (ja we hadden al wel 4 andere boten voorbij zien komen maar die waren niet voor ons, die gingen naar een luxe resort). Op dat moment besloten we dat wanneer er om 12.00 uur nog geen boot zou zijn, we alvast zouden vertrekken naar Brunei omdat er vast iets mis was gegaan met de reservering (over de telefoon is ook niet altijd handig, je verstaat die mensjes altijd maar half). Aangezien we ze op dat moment ook telefonisch niet meer konden bereiken zagen we geen andere mogelijkheid dan alvast naar Brunei te gaan. Alleen het bleek dat het nog niet zo gemakkelijk was om Kuala Penyu te verlaten. Er rijden namelijk geen taxi's en we hadden al in geen uren meer een bus gezien. Gelukkig maar, want rond 12.00 uur kwam de boot alsnog (ach ja beter laat dan nooit) en we hebben super dagen gehad. Een "resort" midden in de jungle, gebadderd in een moddervulkaan, fantastisch strand en gezocht (en gevonden op een ander eiland vlakbij) naar de meest giftige zeeslang die bestaat. Je krijgt echt adrenaline stoot als zo'n beest vlak bij je kruipt. 1 theelepel van zijn gif kan namelijk 500 mensen doden. Lekker he?! En ja, we hebben de slang ook nog even vastgehouden. Stoer he? Maar eigenlijk zijn we mietjes... Het regende 's nachts namelijk een keer heel hard. Wij weten allebei dat dat betekent dat beesten dan naar binnen willen komen. Wij liggen dan dus al niet lekker (ons hutje had namelijk overal kieren). Midden in de nacht werden we allebei wakker. Zegt Robert op eens: "ehm Lot niet schrikken, maar er zit een beest vlak naast je op je bed". Nou Lot had dus zo wat een hartaanval. Daarvan schrok het ding en was vertrokken. Nou wij konden dus niet meer slapen. Uiteindelijk zijn we samen bovenop in het (mini)stapelbed gaan liggen. Ach ja, was wel lekker warm... Maar verder zul je ons niet horen want wakker worden van het geluid van de neushoornvogel en bijna struikelen over de monitor water lizard, wat wil je nog meer?! Super!!!
Na ons avontuur op het eiland en op 1 januari 2008 zijn we naar Brunei vertrokken. Eerst met de boot van Pulau Tiga naar Kuala Penyu, daarna met een gecharterde auto naar Menombok en vandaar met de boot naar Pulau Labuan. De bedoeling was vervolgens met de boot naar Brunei, maar die waren voor de 1e allemaal volgeboekt. Nou ja dan vertrekken we de volgende dag maar. Op de 2e zijn we dus aangekomen in Brunei. Wat een sjieke gebouwen staan hier. Je kunt merken dat het een rijk land is. O, ja grappig: een liter water is hier 2x zo duur als een liter benzine! Gelijk hebben we 's middags een boottocht gemaakt naar de mangrove vlakbij de stad om de proboscusmonkeys te zien. Het waren twee grote groepen dus dat was gaaf. Gisteren hebben we Bandar seri begawan, de hoofdstad van Brunei, bekeken. Twee prachtige moskeen, een groot stuk stad dat op palen staat (Kampung Ayer) en het koninklijk paleis bezocht. Verder nog maar eens de glimlach getoond want we waren weer ergens uitgekomen waar blijkbaar geen bussen reden. Maar mensen nemen je hier graag mee, dus we blijven maar liften. Nog gezellig ook!
Vandaag een toch gemaakt in de jungle van Brunei. Veel per longboot gevaren. Heerlijk. Verder hebben ze hier de hoogste Canopy walkway ter wereld (althans dat beweren ze, maar het was zeker erg hoog!). Gaaf om op gelijke hoogte, of boven de toppen van de bomen te lopen en de jungle te zien zo ver je kunt kijken. Het is echt het regenseizoen nu (al regent het alleen 's nachts en hebben wij er dus geen last van) dus onze gids zei dat we de waterval in dat gebied niet konden bezoeken, er waren namelijk wat bomen omgevallen en ze waren bezig het gebied op te ruimen. Wij wilden alleen heel graag naar die waterval. Daarom hebben we aangeboden om mee te helpen met opruimen zodat we toch konden gaan. Uiteindelijk was dat niet nodig maar we mochten wel naar de waterval. Spannend omdat we veel moesten klimmen en door de rivier moesten, maar dat was juist gaaf. De gids vond het ook super. De waterval was uiteindelijk zeker de moeite waard! Natuurlijk is Lot wel een aantal keer onderuit gegaan waardoor de gids en Robert soms erg schrokken maar alles is nog heel (tenminste op de gehavende benen door alle beten van muggen na, het lijkt wel of Lot een ziekte heeft zo aan d'r been te zien). En we hadden voorzorgsmaatregelen genomen. De gids droeg Lot d'r fototoestel. Anders konden we deze foto's niet meer op de site zetten waarschijnlijk.
Nu gaan we morgenmiddag terug met de boot naar Pulau Labuan en vandaar overmorgenochtend met de boot naar KK. Daarna gaan we Borneo verlaten... Op zich erg jammer omdat het zo'n super mooi eiland is en er is nog veel te ontdekken. Het is echt prachtig!!!
Het volgende berichtje zal vanuit Hong Kong zijn omdat we daar naar toe vertrekken.

O, ja, gaan nu proberen een filmpje van de orang utan en nieuwe foto's op de site te zetten...

• 04 Januari 2008 - 23:16

Chris En Trudi:

Hoi R en C
    Niet te roekeloos worden hoor. Wie houdt er nu een giftige slang vast.
    Het is zo te horen weer super genieten.
    Liefs pa en ma B.

• 05 Januari 2008 - 00:27

Ma Lotte:

Geweldige belevenissen. Die neusapen (olanda monkey) zijn ook leuk hè. Wil je ook even je eigen mail lezen.