Iguazu is fantastisch! - Reisverslag uit Puerto Iguazú, Argentinië van robertencharlotte - WaarBenJij.nu Iguazu is fantastisch! - Reisverslag uit Puerto Iguazú, Argentinië van robertencharlotte - WaarBenJij.nu

Iguazu is fantastisch!

Door: Charlotte en Robert

25 Februari 2006 | Argentinië, Puerto Iguazú

Wouw, we hebben er een stuk voor moeten reizen, maar geen seconde spijt! Iguazu is echt prachtig. We zijn vanuit Bolivia gevlogen naar Ciudad del Este in Paraguay. Daar hebben we een nachtje geslapen en de volgende dag hebben we daar de Itaipu dam bekeken. Ze noemen het een van de 7 moderne wereldwonderen. Met deze dam wordt de grootste hoeveelheid energie opgewekt ter wereld. De opgewekte energie voorziet 75% van Brazilie en bijna heel paraguay van stroom. Vooral interessant voor Robert natuurlijk! Daarna zijn we van Paraguay naar Brazilie gereisd. Dat gaat hier allemaal erg gemakkelijk. Effe stempelen omdat je natuurlijk de grens over gaat, maar verder zijn de afstanden heel klein. Van te voren dachten we dat we wat langer in Brazilie zouden blijven. We hadden een luxe hotel met zwembad. ´s middags natuurlijk van geprofiteerd en de volgende dag zijn we ´s morgens naar de watervallen gegaan(de Braziliaanse kant). Echt fantastisch. Aan de Braziliaanse kant heb je een soort overview van de watervallen. Je kunt ze door een stuk te wandelen allemaal zien. Zo veel water! Bovendien loop je door de jungle (nou ja er zijn natuurlijk wel veel paden aangelegd en er loopt een grote weg doorheen, daarnaast is er een hotel e.d., maar het blijft jungle toch?!) waar we veel vogels, racoons (weten niet wat de nederlandse naam is), vlinders en spinnen e.d. hebben gezien. Erg gaaf dus. Aan de Braziliaanse kant is het ook mogelijk om een helicoptervlucht te maken boven de watervallen. Dat moesten wij natuurlijk ook doen! (gelukkig nog een beetje budget over na drie maanden!). Dat was dus echt te gek. Zowiezo al bijzonder om te vliegen, maar dat je dan ook heel de waterval ziet.
Ja, je weet niet hoe ze het doet, maar op de een of andere manier zat Lot voorin de helicopter naast de piloot. De helicopter is aan de voorkant van glas, dus een topervaring. Een beetje lachen naar de piloot, beetje enthousiast doen en we hebben een extra rondje gedaan. Echt super!
Na de helicoptervlucht is het weer omgeslagen en heeft het keihard geregend, bijna de rest van de middag. Voor ons maakte dat niet uit want we hadden inmiddels besloten om ´s middags naar Argentinie te reizen, voor de agrentijnse kant van de watervallen. We hoopten alleen niet dat de regen aan zou houden. Ja we zijn niet bang om nat te worden want dat wordt je toch wel bij al dat geweld van die watervallen, maar ´t is toch minder met regen.
De volgende dag was het gelukkig droog. Wij vroeg op stap, met de eertse bus en dat was dus echt een goede beslissing. Ze zeggen dat je de watervallen nooit voor jezelf alleen hebt (te veel toeristen) alleen wij hadden dat dus wel zo vroeg. Jammer dat het superbewolkt was maar we hebben erg genoten. De hele dag hebben we rondgelopen bij de watervallen. De argentijnse kant is veel groter dan de braziliaanse (in ieder geval waar je kunt lopen) en wederom veel vogels, vlinders, en apen gezien. Fantastisch toch? Jammergenoeg hebben we de Toekan alleen uit de verte gezien, maar ja je kunt niet alles hebben...
Aan het einde van de dag hebben we besloten om een boottocht te maken waarbij je door de watervallen gaat. Dat was dus ook echt te gek en spannend, want er staat wel erg veel stroming en als de boot dan zo schuin gaat... Je wordt dus echt zeiknat, maar daar waren we al voor gewaarschuwd (bedankt Kathy) dus wij hadden onze zwembroek en bikini aan. Nou geen overbodige luxe.
Iguazu is dus echt te gek!

We hadden ons aan het begin van de reis voorgenomen om aan het einde van de reis nog wat te relaxen. En eigenlijk wilden we nog lekker even naar de zon (we mogen niet klagen we hebben weinig last gehad van de regen tijdens onze reis maar de afgelopen weken wel redelijk wat regen gezien, niet echt gek he in het regenseizoen!). We hebben gehoord dat Punta del Este (Uruguay) erg leuk is voor een paar dagen strand en toen het hier (Puerto Iguazu) die middag zo regende hebben we dus besloten om nog maar een stukje te vliegen. Vanmiddag vliegen we naar Buenos Aires en daarna naar Punta del Este (ligt vlakbij Buenos Aires). Gaaf he? Gaan we daar effe op het strand liggen (zoals het er nu naar uit ziet, ze zullen daar toch ook geen regenseizoen hebben??!!) en daarna reizen we waarschijnlijk met de bus en de boot naar onze eindbestemming, Buenos Aires.
Eindbestemming klinkt wel erg dichtbij, en dat is het ook, dat realiseren we ons wel. We hebben ook wel zin om weer naar Nederland te gaan, alhoewel...

O, ja, op verzoek zit er een foto bij met Lot d´r nieuwe kapsel

• 25 Februari 2006 - 12:46

Lotjespapa:

Bij mijn weten is een raccoon een wasbeer. Weer een mooie ervaring erbij hoor ik wel. Ben nu wel benieuwd naar jullie foto's en verhalen. Tot gauw.

• 25 Februari 2006 - 12:53

Lotjespapa 2:

Ja, nu zie ik de foto's pas. Jullie "racoon" is een neusbeertje. In Costa Rica noemden ze die ook wel coati's. Groetjes en nog veel plezier in Tango-city.

• 25 Februari 2006 - 15:51

Mireille:

Gaaf us het daar he bi Iquazu ! Ik was daar in 2003 .. en ook de helicoptervlucht en de boottocht gemaakt superrrrr
    Bleven jullie ook onder de watervallen varen met die boot ... echt drijf en drijfnat :-)
    He geniet ze aan het strand !!
    Liefs
    Mireille

• 25 Februari 2006 - 17:06

Robert En Charlotte:

Ja, ja het is weer eens tijd voor een reactie van onszelf op ons bericht! We hebben namelijk weer even niets te doen op het vliegveld. Voor de verandering is onze vlucht ongeveer 2.5 uur vertaagd. Gelukkig is ook onze aansluitende vlucht 4 uur vertraagd en missen we die dus waarschijnlijk niet. Nadeel is wel dat we nu erg laat gaan aankomen in Punta del Este en nog geen accomodatie hebben. Ach ja zal wel weer goed komen. Anders slapen we op het strand... Als het maar niet regent want de reden dat de vluchten zijn vertraagd is dat het erg slecht weer was in Buenos Aires. Hemelsbreed ligt Punta del Esta vlak bij Buenos Aires...
    Maar ook heel goed nieuws... we hebben alsnog een Toekan echt supergoed gezien! Gisteren een stijve nek van het naar boven kijken om ze te vinden en vandaag rijden we langs het National Park op weg naar het vliegveld, zit er een Toekan in de boom. De taxichauffeur had hem gespot. Toen ie dat zei wilden we natuurlijk gelijk stoppen. Hij vond het allemaal wel best en wij super blij!!!
    Nu dus even wachten op het vliegveld, zal niet de laatste keer zijn vandaag...

• 25 Februari 2006 - 19:46

Lotjesmama:

Het ziet er allemmal weer schitterend uit. Hoe krijg je het weer voor mekaar om in de helikopter naast de piloot te zitten. Je haar ziet er lekker wild uit, zal ook wel door de wind komen. Ik ben wel blij hoor dat het niet meer zolang duurt vordat jullie weer thuis komen. Maar geniet nog maar van de laatste dagen.

• 25 Februari 2006 - 23:13

G&M:

hallo daar!!
    Geniet er nog maar even van! Paar dagen strand hebben jullie wel nodig om al die indrukken te verwerken! Ziet er prachtig uit (ook je haar Lot!)
    Liefs G&M

• 26 Februari 2006 - 11:35

Bep En Bob:

Erg mooi die watervallen!!
    Charlotte je hebt een aardig kort kapsel.
    We wensen je nog een paar relaxse dagen.

• 27 Februari 2006 - 07:49

Kathy:

Hee, geniet er nog even van en tot over twee weken.

• 27 Februari 2006 - 14:49

Babs:

Nog heel veel plezier en ontspanning dit laatste stuk(je) van jullie avontuur! Ik vind je haar leuk hoor Charlotte! Zo kun je je best weer bij ons vertonen.

• 28 Februari 2006 - 19:29

Ad Vlieland:

Goh ik heb vast al eerder gezegd dat ik jalours ben. Nou dt is dus nu met factor tig verhoogd, maar ook gevoelens van wat goed en verstandig van jullie om dit nu te doen, dit pakt nooit meer iemand van jullie af.
    Wat een prachtige opnames. Ik was altijd al gek van watervallen. Tsja ik heb er zelf eentje in de vijver, maar dan deze. Wat indrukwekkend, wat onvoorstelbaar mooi, dit al op een foto dus wat moet dat in het echt zijn geweest.

Ik begrijp dat we aan het aftellen zijn, dus ik doe daar maar aan mee. Wel jammer dat ik dan jullie prachtige verhalen en foto´s moet gaan missen, dus van mij mogen jullie misschien nog een keer.

Groeten en liefs Ad