We zijn weer in Bolivia - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van robertencharlotte - WaarBenJij.nu We zijn weer in Bolivia - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van robertencharlotte - WaarBenJij.nu

We zijn weer in Bolivia

Door: Charlotte en Robert

13 Februari 2006 | Bolivia, La Paz

Hallo allemaal,

Het is alweer een week geleden dat we zijn vertrokken van de Falklands. Inmiddels zitten we al een paar dagen in Bolivia.
Na het vorige bericht hebben we lekker een dag op het strand gelegen (ja dat kan hier als je in Noord Chili aan de kust bent) en daarna hebben we een tour gedaan naar National Park Lauca. Mooi als je goed weer hebt, maar wij hadden voornamelijk regen... Ja je kunt niet alles hebben natuurlijk. Wel viscachas gezien (soort konijnen met een lange staart) voor ´t eerst dus dat was absoluut geslaagd. Verder hadden we de tour met twee andere mannen en die waren wel grappig. Behalve kou (in het hostel waar we sliepen deed de verwarming het niet en op 3800 meter is het dan vlug koud!, bovendien zouden we eigenlijk naar een hotspring gaan, maar die was niet toegankelijk ivm slechte weg door de regen)was het dus wel leuk. Aan het einde van de tour zouden we afgezet worden op een plek waar de bus naar La Paz (Bolivia)zou stoppen om ons op te pikken zodat we gelijk vanuit Chili naar La Paz konden reizen. We waren op tijd op de plek en hadden lekker geluncht. Effe wachten op de bus. Omdat het weer regende zaten we binnen in een refugio. Geen probleem want de bus zou zowiezo stoppen. Nou niet dus! Toevallig keken we even of het nog regende, zien we in de verte de bus die we hadden moeten hebben (in Arica, Chili hadden we al kaartjes gekocht voor die bus). Gelukkig was onze gids snel. Spullen in de auto en racen om de bus in te halen. Nou dat was onmogelijk... Maar gelukkig was het vanaf het punt van waar we hadden geluncht maar 10 kilometer tot de grens van Chili en daar moet de bus natuurlijk stoppen. Al met al alles goed gekomen. Wij snel door de douane (kan dus ook!) en op de bus. En weer is alles goed gekomen. Nou ja dat vertrouwen hebben we inmiddels ook wel, maar toch op 4515 meter sprinten en haasten om je bus te halen is niet gezond!
La Paz is wat je verwacht van een stad in Zuid-Amerika. Veel markten, indianen, verkeer en chaos. Heerlijk! Je wordt wel continu gewaarschuwd voor overvallers e.d., maar de politie is erg alert en behulpzaam, dus wij voelen ons toch gewoon veilig.
We hadden een soort planning gemaakt (is nodig want we hebben te weinig tijd voor alles, zelfs in Lot d´r tempo!) voor de komende weken, voornamelijk in Bolivia, maar die is aangepast. We willen namelijk nog perse naar de Iguazu waterval. We hebben even gekeken want het idee was om met de bus te gaan (je snapt niet dat we dat nog steeds willen) maar dat was drie dagen in de bus ivm slechte wegen door regen. We zijn nu wel wat gewend maar, da´s toch wel erg lang. Vliegen dus. Alleen dat kon nog maar op 1 datum en al op 21 februari. Dat betekent nog maar 1 week in Bolivia. Het maakt het wel makkelijk want we konden toch al niet goed kiezen tussen of Bolivia of Iguazu en Uruguay, nu is het dus ¨verplicht¨ het laatste. Ja ook wij maken lastige keuzes?!.
We hebben toch al besloten om een keer terug te gaan naar Bolivia want een aantal dingen (mountainbicken van de most deadliest highway, beklimmen van Huana Potosi)kunnen nu niet ivm regenseizoen.

Morgen vertrekken we naar Potosi om daar de mijnen te bekijken en daarna als het goed is naar Sucre.
Als het goed is vliegen we dus 21 februari naar Ciudad del Este (Paraguay) om vandaar naar Iguazu te gaan.
We zullen het allemaal wel zien...

• 13 Februari 2006 - 21:42

Kathy:

Ha,

Iguazu is zeker een belevenis, die je zult weten te waarderen. Er zijn o.a. apen,toekans en wasberen te zien in het natuurpark bij de watervallen. Aanrader...met een snelle boot in/onder de watervallen varen. Geen droge draad meer aan je lijf, maar wel kicken!
    Groetjes

• 14 Februari 2006 - 22:09

Lotjespapa:

Nou, die lama-tjes zien er smakelijk uit zeg..
    Dan zijn die superkonijnen toch iets vrolijker om te bekijken. Hé Lot, niet zwemmen bij die watervallen hè ?

• 14 Februari 2006 - 22:26

Lotjesmama:

Wat beleven jullie toch veel. Van de keer zaten er wel wat bizarre foto's bij. Robert zijn schoen ziet er nog goed uit ondanks het vele reizen.

• 15 Februari 2006 - 11:16

Bep (en Bob):

Weer genoten van jullie verslag e n foto's. Fijne,mooie reis verder gewenst.

• 15 Februari 2006 - 11:44

Esther:

Gaaf dat jullie naar Iguazu gaan, daar zijn Bas en ik niet meer geweest helaas... Hebben we ook een mooi excuus om ooit nog eens terug te gaan. Maarre, die mountainbike tour in La Paz mogen jullie eigenlijk echt niet missen hoor. Erg leuk als je van adrenaline houdt! Potosi staat nog steeds in mn geheugen gegrift, ongelofelijk die mijnen daar. Veel plezier gewenst, en succes met alle lange busreizen :)

• 16 Februari 2006 - 18:45

Leonie En Marion:

Even een korte reactie van ons. Ziet er nog steeds super uit allemaal! Geniet er maar van zo lang het nog kan, want "Time flies when your having fun!" Hele dikke kus van ons!

• 17 Februari 2006 - 11:50

Jan En Nel:

groeten vanuit een zonnig en warm sri lanka

• 17 Februari 2006 - 19:00

De Rittertjes:

Met jullie verhalen en mooie foto's beleven we heel veel mee in ons koude kikkerlandje.... Heerlijk om dan (als het regent voor de zoveelste keer) jullie avonturen te lezen met een kop warme thee! Zo zijn we er toch stiekum een beetje bij!Wat een Grappige 'konijnen'met die lange staart.. nou, heel veel plezier en we horen en lezen het wel weer.... Kusjes van Tyrza en liefs van Arno en Nelly

• 20 Februari 2006 - 20:20

Ad Vlieland:

Hallo,

Tsja ik kan me alleen maar aansluiten bij de andere reacties. Goh ben ik af en toe jalours.

Toen ik de foto zag van het kerkhof moest ik toch wel vaststellen dat het monument voor Nely nog mooier is.

Ja het gaat nu opschieten en dat is ambivalent,want deels vind ik het ontzettend leuk om jouw, Charlotte, weer life te zien, deels gun ik jullie dat het nooit over gaat. Ach ja misschien verzacht de open armen het leed straks een beetje. Geniet nog van de laatste lootjes en tot snel.

Ad