De tijd gaat te snel! - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van robertencharlotte - WaarBenJij.nu De tijd gaat te snel! - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van robertencharlotte - WaarBenJij.nu

De tijd gaat te snel!

Door: Charlotte en Robert

20 Februari 2006 | Bolivia, Cochabamba

Hallo allemaal,

Het is weer even geleden dus hierbij een update van onze belevenissen. Na het vorige bericht zijn we vertrokken naar Potosi. Een stadje in het zuiden van Bolivia. Eens was dit het handelscentrum van de wereld door de mijnen (zilver, goud e.d.) in de Cerro Rica (een berg vlakbij Potosi). Nog steeds wordt er in de mijnen gewerkt onder middeleeuwse omstandigheden! De mijnen zijn tevens toegankelijk voor toeristen dus wij wilden daar natuurlijk ook kijken. Jeetje dat was erg indrukwekkend! Je hoeft geen arbofunctionaris te zijn om te zien dat de arbeidsomstandigheden daar ermbarmelijk zijn. Wij liepen in de mijnen terwijl de mannen (ja enkel mannen) gewoon doorwerktern. De gangen zijn supersmal er past net een karretje in en af en toe zijn de gangen breder zodat een karretje van het spoor kan worden gegooid en een ander karretje er langs kan. Als er dus een karretje aan kwam moesten wij zorgen dat we in zo´n breder stuk waren anders kon je wel dag zeggen tegen je benen... Voor de rest is er natuurlijk wat minder zuurtsof en zijn er veel giftige gassen en metalen in de mijn (in het stuk waar wij liepen minder natuurlijk en we hadden een stofmasker, alleen dat heeft weinig zin, maar goed). De mijnwerkers zijn gelovig en vereren een god die een plekje heeft in de mijn. 1x per week geven ze coca, sigaretten, alcohol e.d. aan de god en aan Pacha Mama (moeder aarde). Dat hebben wij dus ook maar gedaan. Wij willen ook niet dat er ongelukken gebeuren als we in de mijn zijn toch? Ieder dag vallen er nog doden in de mijn... Erg indrukkwekkend allemaal. En de mijnwerkers supervriendelijk. Dat kun je toch haast niet begrijpen. 8-12 uur per dag in het donker, 45 graden celcius en giftige stoffen en op 4500 meter hoogte.
Om de metalen de derven werken ze nog met dynamiet, dat hebben wij natuurlijk ook even geprobeerd. Stoer hoor zo, n staaf (bal) wegleggen en snel wegrennen voor het ontploft. Dat was in ons geval niet in de mijn natuurlijk maar we hebben het buiten geprobeerd.

Na de mijnen zijn we doorgereisd naar Sucre. Sucre is echt een prachtige stad! In principe zijn we naar Sucre gegaan voor de zondagmarkt in Tarabuco, maar we hadden er een paar dagen dus hebben een mooie wandeling gemaakt in de omgeving van Sucre naar rotsschilderingen die pre-inca zijn (erg oud dus). Fantastich en bijzonder, verder helemaal geen toeristen dus het regenseizoen heeft ook voordelen!
Wat wel weer bijzonder is, is dat het regenseizoen dit jaar veel langer duurt dan vorig jaar. Waarom verbaast ons dat nou niets?!
We zijn in Sucre nog even naar de kapper geweest. Lot eerst. Nou dit was toch een wat alternatieve versie van de kapper. Eerst werden de scharen, messen e.d. ontsmet met alchol en vuur en daarna aan de gang. Beetje jammer dat het bij Lot een beetje mislukt is. Eigenlijk loopt ze een beetje voor gek, maar ja wie kent ons hier he? Bij Robert is het wel gelukt dus Lot loopt maar een beetje achter Robert tegenwoordig. Ach ja over twee weken zie je er vast niets meer van. Kan er in Nederland weer een model in worden geknipt!

De volgende dag in Sucre weinig gedaan. Lot was niet zo fit (da´s voor het eerst in een jaar of vijf) dus wel gek. Waarschijnlijk wat verkeerd gegeten. Gelukkig was Lot wel op tijd beter voor de zondagmarkt in Tarabuco (de beste markt in Bolivia zeggen ze) alleen nu was Robert niet fit (hetzelfde gegeten??). Jammergenoeg zijn we dus niet meer op de markt beland en hebben we nog wat gerelaxed. Nou ja hebben we nog een plek om naar terug te gaan als we weer in Bolivia belanden...(dat is inmiddels alweer een lange lijst).

Afgelopen nacht zijn we met de nachtbus vertrokken van Sucre naar Cochabamba. De busrit is eigenlijk vlekkeloos verlopen. We zijn wel erg decadent bezig geweest want we hebben voor z´n tweeen vier tickets gekocht. Dus ieder twee stoelen. Achteraf de beste beslissing die we hadden kunnen nemen want het was een busreis van 11 uur over alleen maar onverharde wegen.

Inmiddels zijn we dus in Cochabamba. Vandaag wat souveniers gekocht want dit is, voor nu, onze laatste bestemming in Bolivia. Morgen vliegen we, als alles goed is, naar Paraguay. Daar willen we een dam (grootste ter wereld) bekijken om vervolgens naar of Brazillie of Argentinie te gaan om de Iguazu waterval te gaan bekijken.

Wordt vervolgd!

Groetjes

• 20 Februari 2006 - 21:11

Marion:

He dotjes!
    Alles goed?
    Jullie sturen dit nu net dus wie weet zien jullie dit nog!
    Dikke kus

• 20 Februari 2006 - 21:50

G&M:

Hey vakantiegangers!
    Ziet er wederom geweldig uit... jullie blijven ons verrassen!
    Veel Liefs

• 20 Februari 2006 - 22:51

Lotjespapa:

Zo te zien is die "god" de enige die het mijnleven opwindend vindt ...

• 21 Februari 2006 - 00:01

Lotjesmama:

Zo op de foto's te zien is je haar flink uitgedund. Maar we zullen je wel herkennen hoor als je weer thuis komt. Vlgs mij heb je nieuwe kleren aan tijdens het wandelen. Het ziet er leuk uit. Ik zie ernaar uit dat jullie weer thuis komen.

• 21 Februari 2006 - 08:22

Mireille:

Hi,
    Wowie wat een geweldige fotoos weer !
    Heel veel plezier nog !!!!

Liefs
    Mireille , Pat & Dieck

• 21 Februari 2006 - 08:42

Leny Ton:

Hallo Charlot en Robert

Ik geniet volop van jullie belevenissen en prachtige foto's. Ik zal het missen. Nog even genieten en dan horen we de verhalen wel als het koffie drinken is in de Spanjaardstraat.
    Nu nog veel plezier de laatste weekjes.

Groetjes
    Leny

• 21 Februari 2006 - 20:31

Bert En Madde:

Jullie foto's zien er weer geweldig uit. En straks naar de Iguazu! Echt super, dit keer in het echt. Maarre, zal ook weer blij zijn als jullie straks terug in Nederland zijn.

• 21 Februari 2006 - 21:26

Marielle&wouter:

Heej! nou jullie vermaken je nog steeds! Dit zal voorlopig ons laatste berichtje zijn want vrijdag gaan wij lekker op vakantie! En als wij terug zijn, zijn jullie er volgens mij ook weer!
    Dus tot dan!
    Liefs Marielle en Wouter

• 21 Februari 2006 - 21:36

Nellie Robijn:

Een paar keer in de week kijken we of jullie wat gemaild hebben, het is echt enig!!! om te lezen en om de foto's te bekijken Wat hebben jullie al veel moois gezien. Genieten jullie nog even want de tijd gaat inderdaag heeel snel. Veel Liefs Nellie

• 21 Februari 2006 - 22:21

Werner & Astrid:

Wat een prachtige foto´s zo kunnen we jullie toch nog een beetje volgen en de beelden op ons netvlies krijgen ! Wel herkenbaar hoor de hoedjes, kleurige mensen en markten in Zuid Amerika! We missen alleen het resultaat van voor en na de kapper zodat we zelf kunnen oordelen ! Geniet er nog van de laatste weekjes want time flies ! Wij zijn inmiddels ook weer terug van onze kleine 4 weken Vietnam. Genoten, wat voor jullie of eerst toch maar aklimatiseren hier in Nederland ! Tot snel !

• 22 Februari 2006 - 07:40

Addy:

Robert, zo te zien kun je zo aan de slag in de mijnen. Lot, waar is de foto met het eindresultaat. Ik kan me voorstellen dat je de andere foto's mooier vond. Ronduit schitterend wat jullie zien en beleven. Veel liefs en tot gauw (al denken jullie daar misschien anders over)

• 22 Februari 2006 - 17:54

Arno&Nelly&Tyrza:

Hoi lieverds!!weer mooie foto's en weer heel wat meegemaakt! Alleen in die mijnen had ik toch niet gedurft hoor!Dat is mij te nauw, donker.... maar jullie durven meer als ik dus ik geniet gewoon van een afstandje... JA en lot over je haar... dat moet jij gewoon weer hebben he????!!! Maarre je ziet er nog steeds als Lot uit hoor,dus we kennen je vast nog wel!!Wees maar blij dat je daar bent, want half zeeland is ziek!! De griep heerst enorm hier... Nou,.... nog heel veel plezier en pas goed op elkaar!!Dikke knuffel van Tyrza en liefs van ons...

• 23 Februari 2006 - 06:44

Piet:

Hé die Charlotte en Robert,

Door de titel van de laatste update – dacht ik:
    Kom – ik heb nu nog even de gelegenheid dus ik zal us even reageren.
    Natuurlijk volgen wij de belevenissen dagelijks/wekelijks. Echt fantastisch en geweldig.
    Ziet er allemaal te gek uit. Van afstand genieten wij dus een beetje met jullie mee.
    En wat betreft de titel: de tijd gaat te snel…
    Geniet dan maar extra de laatste weekies.. maar zal gelijk eerlijk zijn:
    We zien er toch wel weer naar uit dat je onze gelederen weer komt “versterken”.
    Dan kunnen wij tenminste weer us een keertie weg.
    Nieuw-Zeeland / Australië blijft trekken!! (geintje)

gr. Piet

• 23 Februari 2006 - 13:59

Michel Den Boer:

Hee!!!!!!!!
    Hier een kort berichtje van mij....ik wilde alleen maar even zeggen dat we je onnoemelijk missen!!! Geweldige foto's op jullie site en hopelijk kunnen jullie jezelf goed verstaanbaar maken in het spaans. Groetjes, Mies

• 24 Februari 2006 - 09:01

Kathy:

Ha,

Nog eventjes genieten. Zelf vertrek ik over drie weken naar Suriname.
    Weer geweldige foto's. Ik ben benieuwd hoe jullie de watervallen vinden.
    Groet