Mexico, Guatemala en Belize - Reisverslag uit Flores, Guatemala van robertencharlotte - WaarBenJij.nu Mexico, Guatemala en Belize - Reisverslag uit Flores, Guatemala van robertencharlotte - WaarBenJij.nu

Mexico, Guatemala en Belize

Door: Charlotte en Robert

30 Juli 2007 | Guatemala, Flores

Buenos tardes,

Inmiddels zijn we aangekomen in Guatemala. Na het vorige bericht zijn we de volgende morgen vroeg vertrokken naar de jungle. Het begon allemaal al raar, mensen in het busje, mensen d'r weer uit. Mensen uit bed bellen om te vertrekken die helemaal niet mee moesten. Beetje vaag allemaal. Dat had al een voorteken kunnen zijn... Maar uiteindelijk zijn we vertrokken. Stoppen we op een parkeerplaats worden een aantal tassen uit het busje gehaald. Geen probleem want er waren ook mensen die een dagtocht hadden en de tassen werden dan opgeslagen. Zitten wij even te relaxen ziet Lot ineens haar tas voorbij komen. Even checken en toen natuurlijk er achter aan. In het beste spaans duidelijk gemaakt dat die man die tas terug moest geven omdat die mee moest, nou ja na wat heen en weer gepraat alles ok. Maar als je dus even niet op let....Vervolgens gingen we verder. Eenmaal aangekomen bij de jungle gingen we gelijk op pad met een ander stel. Maar wat bleek, zij hadden een andere excursie geboekt dan wij (nou ja wellicht dezelfde maar er is bij het verkopen een andere inhoud verteld). Het bleek dat we in plaats van een jungletocht zoals wij hadden afgesproken en geboekt (op zoek naar reptielen, vogels, brulapen e.d., althans dat dachten wij) eigenlijk een wandeling zouden maken naar een waterval in de jungle maar dat was alles. We hadden dus een lokale gids, maar die keek alleen maar naar de grond. Nooit in de bomen en hij liep supersnel. Het enige dier dat we goed hebben gezien was een groene cikade (insect). Nu weten we in elk geval wel welk beest precies zoveel herrie maakt in de jungle maar goed. Wij waren bovendien gekleed op een jungletocht (dichte schoenen, lange broek) maar uiteindelijk gingen we dus naar een waterval. Ja wij hadden geen zwemkleding bij. De gids zei dat je in de natuur ook wel naakt kon zwemmen hoor, maar er waren meer toeristen bij dus dat wilden wij hen niet aan doen... De jungletocht was dus voor ons een teleurstelling. Eenmaal aangekomen op de plaats waar we overnachten bleek dat we met meer mensen waren. Dat was wel erg gezellig. We hebben een leuk nederlands en een belgs stel ontmoet. Veel gelachen. Na verloop van tijd begon het echt keihard te regenen. Wij sliepen in een min of meer open ruimte (wel muren maar niet gesloten aan de bovenkant) met een golfplatendak. Het regende zo hard dat we echt dachten dat het dak naar beneden zou komen. Daarbij ging het ook nog eens keihard onweren. Nou we kunnen zeggen dat we weinig tot niets hebben geslapen, maar dat had ook wel zijn charme. De volgende dag stond een groot gedeelte van onze kamer blank (fijn!). Lot had de vorige avond haar bikini en handdoek opgehangen aan de waslijn maar die waren natuurlijk zeiknat. Gelukkig scheen de volgende ochtend de zon dus nog even laten hangen. Wat verder erg gaaf was, was dat we toekans hebben gezien en de brulapen in de jungle hebben gehoord. Om 9.00 uur werden we opgehaald door een busje om naar Guatemala te vertrekken. Het busje was dit keer te vroeg (!), daar hadden we niet op gerekend dus snel de spullen gepakt. De reis naar Guatemala verliep relaxed. Lekker met de boot naar de grens en daarna een uur of 5 met de bus. We wilden met zijn zessen (het nederlandse stel, belgse stel en wij) een hotel regelen met zwembad. Alleen was er nog maar 1 kamer. Omdat het nederlanse meisje ziek was hebben zij de (airco)kamer genomen en zijn wij in een goedkoop guesthouse gegaan. Maar niet voordat we hadden geregeld dat ook wij gebruik mochten maken van het zwembad van het hotel waar het nederlandse stel zat. Je voelt hem al aankomen, toen we lekker wilden gaan zwemmen bedacht Lot dat haar bikini in Mexico aan de waslijn hing. Beetje jammer... Dus maar de mooiste BH en een boxershort van Robert aangetrokken want het is hier heet. Een beetje zwemmen is dan erg lekker. We gaan nog wel een nieuwe bikini zoeken want eerlijk gezegd ziet dit setje er niet uit en we willen nog gaan snorkelen in erg helder water dus...... Vanacht zijn we met een speciale tour om 3.00 uur ('s nachts) vertrokken naar Tikal met het belgische stel. We konden dan de zonsopkomst zien. Nou niet dus. Volledig bewolkt. Maar wel prachtig om vanaf een hoge tempel de andere tempels te zien liggen in de mist. De tour naar Tikal was super!!! Hij heeft onze jungletocht in Mexico helemaal goedgemaakt. Want naast mooie tempels (ruines) hebben we brulapen gezien en gehoord, spidermonky's, heel veel toekans, papegaaien, tarantula, miereneter en meer vogels waarvan we de naam niet meer weten gezien. Echt super. Er waren ook nog haast geen toeristen omdat het national park officieel pas om 7.00 uur open gaat. Echt te gek!!!
We zijn net even bij het busstation geweest. We hadden namelijk al een ticket gekocht om van hier terug te reizen naar Chetumal (Mexico) en vandaar naar Tulum. Maar we zijn net van gedachten veranderd en hebben de kaartjes laten veranderen. We hebben besloten toch naar Belize te gaan. De mensen die we spreken zijn daar zo enthousiast over (incl. G+M) dus we gaan daar nog even kijken. We moesten om naar Mexico te gaan ook al door Belize alleen nu blijven we er ook een paar dagen. Morgen vertrekken we om 5.00 uur met de bus naar Belize City. Vandaar gaan we waarschijnlijk naar Caye Caulker met de boot(daar hebben de mensen die we tegen komen het over, we gaan straks eens lezen wat het is, moet wel mooi zijn dus...). We hebben er zin in!

• 30 Juli 2007 - 21:44

Kathy:

Ik geniet weer van jullie reisbeschrijving. De regen daar is waarschijnlijk warmer dan hier, het wil hier nog steeds niet echt zomeren.
    Ik word ook weer enthousiast voor een reis naar Midden/Zuidamerika!

groet Kathy

• 31 Juli 2007 - 06:08

G&M:

Hallo daar!
    Wat een verhalen weer allemaal! :-) Caye Caulker is erg relaxed....vergeet niet een dagje te gaan snorkelen met "Steve"!
    veel liefs

• 31 Juli 2007 - 08:48

Bob En Bep:

Hallo jullie. Ja, Belize is echt leuk, vooral ook de bevolking, vriendelijk en behulpzaam. (ik geloof allleen niet in Belize stad)
    Caye Caulker schijnt ook erg moooi te zijn.

• 31 Juli 2007 - 18:11

Chris En Trudi:

Jullie ook van harte gefeliciteerd met je zus/schoonzus. We gaan er vanavond een borrel op drinken in K.Jullie beleven zo te lezen weer van alles.We krijgen leuke reacties van mensen die meelezen. Veel plezier, gezondheid en een goede reis verder van ma en pa en Charlotte, pas op je spullen.

• 31 Juli 2007 - 18:21

G&M:

Als jullie dit nog op tijd lezen: de Barefoot Guest House zag er echt super uit....(hebben wij pas later ontdekt: die heeft ook zonnestoelen en hangmatten op de pier staan)
    groetjes!