Het moet niet gekker worden! - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van robertencharlotte - WaarBenJij.nu Het moet niet gekker worden! - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van robertencharlotte - WaarBenJij.nu

Het moet niet gekker worden!

Door: Charlotte en Robert

28 December 2007 | Maleisië, Kota Kinabalu

Selamat tengah hari,

Hopelijk hebben jullie fijne kerstdagen gehad!

Waarschijnlijk wordt dit een lang bericht want we hebben veel te vertellen! Sinds het vorige bericht zijn we nog een keer naar de orang utans gegaan. Ze zijn zo leuk daar kun je van blijven genieten (als het lukt zetten we wat foto's op de site en gaan een filmpje proberen. Maar we zijn ook twee dagen naar de "echte"jungle geweest. Dat was pas echt super! Met een bootje zijn we naar een guesthouse midden in de jungle gevaren samen met een jongen uit Zweden en twee Hongaren (daar irriteerden we ons een beetje aan want zij zaten de hele tijd te zeiken dat de gids niet op tijd was, hallo dit is Azie, wat verwacht je dan?!). Ok toegegeven 1x was het wel vervelend. Wij stonden allemaal klaar om 5.30 want dan zouden we weer een ochtendsafari hebben. Om 6.00 uur was de gids nog niet wakker. Die Hongaar wilde de gids wakker maken door keihard op zijn deur te bonzen en goodmorning te schreeuwen. Dat leek ons geen goed idee. Lot heeft daarop heel hard het geluid van een Gibbon (soort aap) nagedaan (die leven namelijk in dat gedeelte van de jungle). En of de immitatie nu echt leek of juist niet, de gids stond in no time met een handdoekje om om buiten te kijken. We hebben drie gave tochten gemaakt. We begonnen met een boottocht aan het einde van de middag. We hebben veel dieren gezien als: wilde(!) organg utans (te gek he!, probuscus monkeys (of zoals ze ook bekend zijn orang belanda (aap nederlands, wij zeggen tegenwoordig Robertaap, ze heten namelijk orang belanda omdat ze zo'n grote neus hebben en daar is Robert een goed voorbeeld van) meer soorten apen als langoeren, makaken, neushoornvogels en olifanten! Super want die zie je niet sbel in het wild. De volgende ochtend hebben we nog een boottocht gemaakt. weer veel gezien o.a. zeearend, water monitor lizard en wederom orang belanda. Maar wat misschein nog het tofst was, was de nachtwandeling. Te voet door de jungle met alle wilde dieren om je heen. We hebben bijvoorbeeld veel olifanten gehoord. Nou die moeten echt niet het idee hebben dat je in de weg loopt want anders vallen ze aan. En ook al zijn het aziatische olifanten of de Borneo pigmee olifant, ze zijn altijd nog veel groter en vooral sterker als ons! Maar alles is goed gekomen. Ook 's nachts leeft de jungle en dat was gaaf om te zien! We hebben 5 soorten civetkatten gezien, boomkikkers, een spookdiertje en vooral veel giftige spinnen. Grappig eigenlijk. We zijn op zo'n nacht bang voor de grote dieren terwijl de kans veel groter is dat je wordt gebeten door een giftige spin of slang. Je schijnt namelijk met een zaklamp naar de grond om te zien waar je loopt maar je merkt pas te laat dat je met je hoofd door een spinnenweb gaat. Nou ja we hebben ons (behalve een aantal leeches bij Robert) niets aan over gehouden. Alhoewel, we zijn na ons jungle avontuur terug gegaan naar Sepilok en vandaar naar Kota Kinabalu. Het was weer eens zo ver.. De bus schudde heel erg en dat is een beetje te veel voor Lot. Dus toenwe even stopten, Lot uit de bus en over d'r nek. Lekker dan...Nou ja we houden het op wagenziekte en geen enge ziekte door een beet van een spin, want eenmaal uit de bus was alles ok. In Kota Kinabalu wilden we de Mount Kinabalu gaan beklimmen om daarna met oud en nieuw te gaan relaxen op een bounty eiland. Wat denk je?! Was alle accomodatie op de berg (je moet tijdens de klim namelijk 1 nacht in een berghut slapen) al volgeboekt voor de komende dagen. En dan te bedenken dat Lot heel lang heeft moeten zeuren om Robert uberhaupt zo ver te krijgen de berg te gaan beklimmen. Hij zegt: "wie gaat er zichzelf nu zo inspannen en waarschijnlijk super nat regenen (echter we hebben echt super goed weer tot nu toe, veel zon), op de top in de wolken staan dus geen uitzicht hebben en daar nog veel voor betalen ook!" Daar zit natuurlijk wat in maar Lot wilde perse naar de top. Dus hadden we wat nieuws bedacht. We gaan aan het einde van de reis. Blijkt dat dat ook al niet meer kan. Het kan wel maar dan hebben we daarna nog twee dagen in Kota Kinabalu en dat hebben we nu wel gezien. Nou ja we wachten wel even af. We hebben ivm nieuwjaar een hostel vastgelegd op Pulau Tiga. Schijnt een heerlijk eiland te zijn. Dat betekent dat we nu nog 2 dagen hebben om daar te komen. Lot wil nog wat van het echte leven zien hier in Sabah dus gingen we kijken of we een auto met chauffeur konden huren. Nou niet dus. Dan maar met een tour. We hebben wat info opgevraagd bij een kantoortje en het bleek toch wat lastiger. Ze hebben wel tours naar bepaalde attracties en dan kom je langs bijvoorbeeld rijstvelden, maar dan stop je daar niet zo snel. Tenminste dat kun je wel vragen aan de gids maar die wil geen 20 x stoppen en Robert kent Lot die wil dat wel. Dat is niet leuk voor de andere mensen in de tour. Dus wij een beetje overleggen met dat vrouwtje van het kantoortje. Die wilde wel wat regelen. Nu gaan we met de bus naar Tenom. Daar woont haar zus. Zij gaat morgen een beetje met ons touren. Leuk! Ook wilden we wat info over binnenlandse vluchten omdat deze erg goedkoop zijn en veel tijd besparen. Om een lang verhaal kort te maken, we hebben een ticket geboekt alleen het wordt een internationale vlucht naar Hong Kong. Bizar he? Maar Robert wilde daar altijd al heen en nu is deze vlucht nog niet eens de helft van de prijs van het beklimmen van mount Kinabalu. Een kans die we niet konden laten schieten. We vliegen de 6e a.s. Na Pulau Tiga gaan we naar Brunei en daarna dus terug naar Kota Kinabalu voor de vlucht naar (Macau)Hong Kong.

Jullie alvast een fijne jaarwisseling toegewenst en een super 2008!!!

Groetjes Robert en Charlotte

• 28 December 2007 - 09:46

G&M:

Hallo!
    Wij zijn jaloers.......wat klinkt dat gaaf allemaal!
    Heel veel plezier nog, maar dat gaat helemaal goedkomen!

We zullen op jullie proosten!
    veel liefs, G&M

• 28 December 2007 - 13:56

Lotjespapa:

Nou, da's dus een mooie besparing van die berg. Misschien kan je van de andere helft van dat geld een leuke miniatuur-Kinabaluberg in je kasteelbergtuin maken. Enne.., houwen zo met dat weer en een fijne jaarwisseling

• 28 December 2007 - 21:21

Lotjesmama:

Zo te horen genieten jullie weer volop. Toch nog wagenziek ondanks de polsbandjes, of had je ze niet om? Een heel plezierige jaarwisseling.

• 28 December 2007 - 22:02

Noor:

Da's weer allemaal keigoed geroggeld door jullie!
    Selamat Hari Natal 2008

(goed he?) vraag maar aan de tolk naar de vertaling...
    x Noor

• 29 December 2007 - 18:24

Leny En Piet:

Super wat jullie allemaal meemaken ben toch blij dat wij maar naar de Weerterbergen geweest zijn. Goede jaarwisseling

• 30 December 2007 - 10:33

Mireille En Co :

Waaah wat een gave foto's en jullie hebben wederom een top vakantie zo te lezen ! Leuk joh .. nou lekker genieten en een fantastisch uiteinde daar !

Liefs

• 30 December 2007 - 10:38

Mark En Marion:

Alvast een gelukkig nieuwjaar!

Dikke kus van ons

• 30 December 2007 - 17:20

De Rittertjes!!!!:

Lieve rob en lot,
    wat hebben jullie het weer leuk daar!! mooie foto's!! kerstdagen daar overleefd? Heel gezellig oud en nieuw.. maak er wat van, en wij denken aan jullie hoor! we zullen op jullie proosten morgenavond!

dikke kuzzz... Tyrza en Kyaro

liefs Arno en Nelly

• 31 December 2007 - 16:15

W&A:

Geniet er lekker verder van en gelukkig valt het weer reuze mee :-)
    Wij proosten hier op jullie want met het tijdverschil zitten jullie al in 2008 !!!
    Op veel mooie reizen, gezelligheid en jullie paleisje natuurlijk.

Proost,
    Werner & Astrid