Wederom veel beleefd! - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van robertencharlotte - WaarBenJij.nu Wederom veel beleefd! - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van robertencharlotte - WaarBenJij.nu

Wederom veel beleefd!

Door: Charlotte en Robert

10 Januari 2006 | Argentinië, Córdoba

Het heeft even geduurd maar hier weer een berichtje! We zijn weer in Argentinië aanbeland zoals jullie op het kaartje kunnen zien.
Na het vorige bericht zijn we vertrokken naar Santiago. Een leuke stad waar we twee dagen hebben rondgezworven. We zouden er twee chileense studenten uit Pucon ontmoeten, maar da´s niet helemaal gelukt..
Na Santiago zijn we vertrokken naar Mendoza in Argentinië. En prachtige route door de bergen van de Andes. Mendoza is een mooie stad, maar het is er vooral erg heet! Ongeveer 35 graden en heel zonnig. Verder wordt in de buurt van Mendoza 80% van de argentijnse wijn geproduceerd. Ja dan moet je natuurlijk gaan kijken bij die winery´s. We zijn met een tour gegaan. Dus wij wachten op dat busje, zien we als het aankomt dat er allemaal bejaarden inzitten (nou in ieder geval 55+, zonder iemand te beledigen). Toen we eenmaal zaten wilde de gids weten waar we allemaal vandaan kwamen en of het onze 1e keer in Argentinië was enz. Nou dan weet je dus hoe laat het is...... We hebben ons eerst maar een beetje afzijdig gehouden, maar de winery was wel erg mooi. Daarna was het tijd om de wijn te proeven. Hier geven ze ten minste volle glazen. Ook als je gewoon proeft (kunnen wij begrijpen hoe meer je hebt, hoe beter je proeft!). Na de eerste proeverij werd de tour steeds leuker (weinig gegegeten en erg warm, dus de wijn zakte lekker)! Geen probleem wij beantwoorden gezellig de vragen en doen lekker mee.

Omdat het toch wel erg warm was in Mendoza zijn we het wat hoger op gaan zoeken. Heel wat hoger. We hebben namelijk in Mendoza vergunningen geregeld voor een trekking in National Park Aconcagua. De Aconcagua is de hoogste berg van Amerika (op de Himalaya na de hoogste van de wereld) namelijk 6959 meter hoog. Nee we hebben hem niet beklommen hoor, moet je wat meer conditie voor hebben. We zijn vanaf de entree van het park naar het eerste basiskamp gelopen op 3350 meter. Daar hebben we een nachtje gekampeerd. Het plan was om de volgende dag samen naar 4250 te lopen omdat je vandaar de Aconcagua mooi kunt zien liggen. Alleen jammer genoeg had Robert last van de hoogte. Niet te erg maar wel vervelend genoeg om de volgende dag niet verder omhoog naar het volgende basiskamp te lopen. Alleen Lot wilde wel heel graag. Je bent tenslotte niet voor niets al naar 3350 gelopen! Alleen om nou alleen te gaan.... In de bus op weg naar het park hadden we al twee jongens gezien die ook het plan hadden om maar twee dagen te lopen, maar enkel naar het basiskamp en de volgende dag terug (de trekking basiskamp en volgende kamp is eigenlijk drie dagen). Dus Lot dacht als ik die nou over kan halen.... En dat is natuurlijk gelukt! Dus de volgende morgen vroeg op stap. Uiteindelijk alleen met Lucas (uit Buenos Aires) omdat zijn vriend ook niet fit was door de hoogte. De trek was echt super. Een heel mooi uitzicht op de Aconcagua (lijkt helemaal niet zo hoog als je er vlak bij bent)en verder een prachtige omgeving. We hebben wel heel snel gelopen omdat Rob en Lucas zijn vriend in het andere basiskamp op ons wachten. Rond de middag waren we terug in het basiskamp en zijn we samen terug naar beneden gelopen. Rob was inmiddels opgeknapt dus dat ging super. Wederom genoten van de omgeving. Toen we eenmaal beneden waren en de vergunningen hebben laten aftekenen zat Lot er toch wel doorheen. Alleen vanaf de ingang van het park naar het plaatsje Puenta del Inca waar we sliepen was het nog 5 km lopen. Daar hadden we (lees voornamelijk Lot) dus geen zin in! Echter ander vervoer was er niet. Tenzij je mee kunt liften met anderen. Dus Lot loopt met haar beste glimlach op een wat oudere mevrouw af om te vragen of ze naar Puenta del Inca moeten. Gaat die vrouw uitleggen hoe je daar heen moet lopen. Dus Lot, nu een beetje zielig..., dat ze geen zin heeft om te lopen. Wat blijkt, die mensen (erg aardige Argentijnen) moeten naar Mendoza en willen ons met alle plezier even afzetten. Super! De volgende dag hebben we in Puenta del Inca nog een belangrijke site van de Inca´s bezocht. Door een hete waterstroom is een natuurlijk brug ontstaan waar de inca´s een badhuis hebben gebouwd. Door aardbevingen zijn veel huizen e.d. regelmatig verwoest, maar het badhuis staat nog steeds. Toch bijzonder! Ook hebben we de begraafplaats bezocht waar alle mensen liggen die de klim op de Aconcagua niet hebben overleefd. Indrukwekkend!
Je kunt de Aconcagua trouwens zonder erg technische klimervaring beklimmen dus Lot heeft een nieuw doel. Wellicht volgend jaar ofzo. Als er mensen zijn die het leuk lijkt, gewoon even laten weten want Rob gaat zeker niet mee. Maar stel je voor dat je kunt zeggen dat je naar 6959 meter bent geklommen.....
Vervolgens de bus terug naar Mendoza (zat een jongen uit Ierland die, die nacht met de helikopter was afgevoerd vanaf de berg ivm ernstige hoogteziekte (als je niet op tijd wordt behandeld is het dodelijk, vocht in zijn hersenen ofzo, ze hebben hem wel behandeld dus het ging redelijk goed met hem inmiddels maar hij moest in Mendoza gelijk naar het ziekenhuis) vanwaar we ´s nachts de bus hebben genomen naar Cordoba.
In Cordoba was het 40 graden toen we aankwamen. Da´s toch een beetje te veel voor ons. We zijn naar Cordoba gegaan voor een festival in een plaatsje vlak bij. Namelijk in Jesus Maria. Ter plekke besloten we nog dezelfde dag naar dat festival te gaan en de volgende nacht de bus te nemen naar La Rioja. Zo gezegd zo gedaan. Alleen was het festival ´s avonds en ´s nachts bleek. Echt een groot feest! Het festival gaat om het vereren van de gaucho´s dus de gaucho´s laten zien dat ze wilde paarden kunnen temmen (rodeo). Alle gaucho´s in traditionele kleding en de hele omgeving naar de arena. Zelfs mensen uit Uruguay en Chili. Erg gezellig!
Nu zijn we een beetje brak. Waren rond 4.00 uur terug in Cordoba en hebben dus niet zo lang geslapen. Vannacht gaan we met de bus naar La Rioja. Een plaats ten noorden van Cordoba waarvandaan we naar een National Park willen. Alleen in Rioja is het ook warm, dus we gaan op zoek naar een hotel met zwembad om eerst lekker te kunnen relaxen!
We zijn net naar de kapper geweest. Op zich ging het erg goed. De kapper begreep dat niet al het haar eraf moest! Alleen wilde Lot eigenlijk dat hij aan de achterkant haar haar/nek op zou scheren. Dat begreep hij niet. Hij keek raar en begon haar nek te scheren (zoveel haar staat daar toch niet?!).

Zoals jullie lezen alles nog steeds ok hier! Genieten van alles! Alleen kunnen we niet geloven dat we al bijna op de helft zijn....

• 10 Januari 2006 - 18:03

G&M:

Hallo daar,
    Eerst naar de winery en daarna niet meer verder kunnen door de hoofdpijn, ja ja...
    We gaan maar eens in training, mocht lot haar plannen serieus nemen voor volgend jaar.
    Hier verder alles goed
    Liefs uut Hoes

• 10 Januari 2006 - 18:19

Ilse&Niels:

Hé avonturiers!!

Zit ff bij pa en ma jullie reisverslag te lezen, ik had al een tijdje niet gekeken, dus ik had heel wat te doen! Het is in ieder geval hartstikke leuk alles te lezen, zodat we een beetje weten wat jullie uitspoken! Het gaat geloof ik nog super goed, ik zou allen proberen om na thuiskomst nog een paar weken vrij te nemen om uit te rusten, het lijkt mij dat je er doodmoe van wordt, of zie ik het helemaal verkeerd??!! Jullie maken in ieder geval prachtige foto's, kun je zo weer exposeren hoor! Oh ja, het is alweer 10 januari maar toch, een heel gelukkig en gezond 2006! De start is in elk geval goed! Bij ons het gewone gangetje, werken en school. Onze vakantie is gewoon na 2 weken voorbij.. Nog heel veel plezier en tot het volgende bericht!
    Groeten vanaf de S.str.

• 10 Januari 2006 - 18:39

Niels:

hep je nog dieren gezien asje ziet laatse zien de groetjs van niels

• 10 Januari 2006 - 18:47

Werner & Astrid:

Toch leuk om jullie vanuit ons kleine kikkerlandje een beetje te kunnen volgen. Het ziet er echt fantastisch uit op de foto´s, weer iets om bij te schrijven op het verlanglijstje om nog eens te zien !
    Jullie verhalen klinken goed en we zien alles ook helemaal voor ons !!!
    Voor ons gaat het in ieder geval ook opschieten, nog een goede week en dan zitten we ook in het vliegtuig naar Vietnam en hoeven we niet meer jaloers op jullie te zijn ! Genietse verder, pas een beetje op elkaar en tot snel !
    PS geen foto´s van het resultaat van de kapper ?! Jammer ...

• 10 Januari 2006 - 19:06

Marielle:

Hallo!
    Sorry charlot ik ga niet mee zo hoog klimmen. Aan mij niet besteed! Maar het klinkt in elk geval super gaaf wat jullie allemaal al gedaan hebben. (de winery zou ik trouwens wel willen doen heb daar geen problemen mee ;)) Maar jullie zijn inderdaad al bijna op de helft. Gaat snel he. heel veel plezier nog de komende tijd. Liefs Marielle, en ook de groeten van Wouter

• 10 Januari 2006 - 19:58

Marion:

Ik ga wel mee hoor! Wel grote kans dat ik net als die jongen weggevoerd moet worden vanaf die berg, maar goed dan kun je toch zeggen dat je het gedaan hebt he! Wel jammer dat het voor Robert steeds tegen zit. Hier alles nog steeds goed hoor. Begin jullie inmiddels wel beetje te missen. Maar ja als je thuis zijn kletsen we weer helemaal bij. Dikke kus van mij en van papa en mama natuurlijk!

• 11 Januari 2006 - 18:41

Jeannet Hamelink:

Ik heb weer met veel plezier over jullie avonturen gelezen. Nog een hele fijne reis verder.

• 11 Januari 2006 - 18:45

Kathy:

Nou,Charlotte,dat klimmen gaat me niet lukken, maar zo'n festival lijkt me wel
    super!
    Groetjes

• 12 Januari 2006 - 11:44

Nellebel:

Hoi allebei,
    wow, wat maken jullie toch fantastische dingen mee! fijn om weer wat van jullie te horen en te lezen! Ook de foto's zijn erg mooi. Bedankt voor jullie mailtje voor mijn verjaardag! erg lief dat jullie ook op zo'n verre afstand aan me denken. Ja, we zijn weer een jaartje ouder he!!? Maarre of ik volgend jaar met Lot die berg ga beklimmen???? oeps daar moet ik nog veel nachtjes over slapen hoor!!! Lieverds, geniet volop van alles om je heen en van elkaar, liefs van de rittertjes

• 12 Januari 2006 - 11:45

Tyrza:

hoi robbet en carlot
    ik miss juullie!! ik ka nu open! kussie