Kerst in de zon! - Reisverslag uit Pucón, Chili van robertencharlotte - WaarBenJij.nu Kerst in de zon! - Reisverslag uit Pucón, Chili van robertencharlotte - WaarBenJij.nu

Kerst in de zon!

Door: Charlotte en Robert

28 December 2005 | Chili, Pucón

Buenos dias,

Hopelijk hebben jullie allemaal een fijne Kerst gehad. Wij in ieder geval wel.
Na het vorige bericht zijn we uit eten gegaan om daarna op de boot te stappen. Hier krijg je altijd al een paar hapjes voordat je daadwerkelijk gaat eten. Wij kregen o.a. popcorn. Geen punt denk je, maar wel als je Lot heet. Ze bijt op een te hard stuk en wat denk je.... breekt een stuk van haar kies af (ze heeft 1 kies met een vulling en juist die breekt af, nou ja de vulling was compleet in tact maar de kies dus niet meer). Op zich geen punt want de kies deed geen pijn maar het was wel erg scherp. Nou ja toch gewoon op de boot natuurlijk. Wij hadden een kamer voor vier personen geboekt (voor twee vonden we te duur). Het was dus een verassing met wie we zaten. Alleen wat bleek. Die mensen waren al in de hut en keken nog al raar toen wij kwamen. Zij dachten namelijk dat ze met zijn tweeen een hut hadden. Wij dachten bij onszelf nou je kan het slechter treffen toch. Wij zijn best aardig en makkelijk, maar toch baalden die mensen. Snappen we ook wel, maar toch, he gezellig. Later was alles wel ok. Was een aardig stel van rond de 55 schatten wij en ze gingen een jaar reizen. Niet verkeerd. De boottocht op zich was erg relaxed. Een cruise kun je het niet noemen want naast onze hut (2e dek)op het onderste (laad)dek stonden ongeveer 25 vrachtwagens met koeien en paarden opgepropt (zou in nederland nooit mogen ivm dierenbescherming, die beesten konden niet bewegen en zaten onder de drugs om rustig te blijven). Je kunt je voorstellen dat je dat na drie dagen wel gaat ruiken! Wel was het super gezellig. Veel reizigers en afgezien van de eerste dag (niets gezien door de mist en regen, moet eigenlijk de mooiste dag zijn van de reis met mooiste landschappen) heel goed weer gehad. Een beetje jammer was dat we door de mist en de regen niet langs een bijzondere gletsjer konden varen. Dat hebben ze nog nooit eerder meegemaakt. Nou dat zal wel weer niet. Dat gebeurt alleen als Lot en Rob aan boort van een schip zitten! Gelukkig hadden wij eerder al veel gletsjers gezien! Maar.... wat hebben we wel gezien: dolfijnen, zeeleeuw, pinguins, bijzondere vogels en Robert orca´s! (Lot was net naar de wc, fijne timing, de hele middag op de uitkijk en even naar de wc en daar zijn ze, niet te geloven!). Robert heeft nog wel een foto genomen waarop de splash te zien is die de orca maakt (nou ja het water dan). Lot heeft i.i.g. wel gezien dat een beest in de verte water omhoog spoot en de kapitein zei dat dat een orca was. Dus technisch gezien wel een orca gezien, maar toch niet echt......
Ons kerstdiner was heerlijk en gezellig. Kerstboom op tafel en wijntje erbij! We hadden geluk want we zaten op een wat ruiger stuk van de zee en sommigen waren zeeziek maar wij niet!!! We hadden ook wel pilletjes genomen maar toch geluk!
Eenmaal aangekomen in Puerto Montt toch maar eerst naar een tandarts. Lot kon namelijk wat moeilijker praten omdat haar tong dan de hele tijd langs de scherpe kies ging. Dat kan niet de bedoeling zijn!
Nou daar gingen we in ons beste Spaans! Lot had een paar zinnen uit haar hoofd geleerd, o.a. geen kies trekken, geen verdoving, alleen noodbehandeling/afschaven de rest kan in Nederland. Al met al is alles goed gekomen en helemaal gerepareerd. We hadden dan ook naar de beste kliniek in de stad gevraagd. Geen enkel risico.
Daarna hebben we de bus genomen naar Pucon en daar zitten we nu. We zijn hier om een vulkaan te beklimmen van 2900 meter. Als het goed is (en je geluk hebt) zie je op de top in de krater lava. We zijn benieuwd! Vandaag konden we niet gaan ivm te veel bewolking rond de vulkaan, maar voor morgen ziet het er beter uit. We gaan om 3.00 uur weg om om 4.00 uur te starten met lopen. Het is wel illegaal om zo vroeg te starten, maar je hebt de beste uitzichten zeggen ze! Omdat we zo vroeg gaan is de skilift nog niet open (normaal ga je daarmee van 0 naar 1800 meter) en moeten we dus 1800 meter extra klimmen door lavazand. We zullen zien.... Vanaf 1800 meter moeten we klimijzers onder onze schoenen en krijgen we zo´n soort bijl/puntstok (we weten de naam niet) om verder te gaan. Net als op de gletsjer. Gaaf. Aangezien we vandaag niet konden klimmen gaan we straks duckien. Dat is raften, maar dan in een soort kanoboot met zijn tweeen (ipv zes als je raft) en een gids in een kano om ons te corrigeren als het fout gaat. Het komt op ons samen aan dus! Ook willen we hier nog een waterval afdalen van 90 meter hoog. Je hoeft zelf niets te doen hoor, je wordt een soort naar beneden getakeld. Je moet alleen geen hoogtevrees hebben!
Aangezien we het hier wel naar ons zin hebben hebben we besloten om hier te blijven voor oud en nieuw. We gaan nog mountainbicken en Lot wil nog canyoning doen, maar er staat veel water in de rivier dus het is wat lastig/gevaarlijk. Niet iedereen is enthousiast, dus of dat het wordt??? Ook zijn er hotsprings dus.... wij vermaken ons hier wel!!!

Jullie een heel fijn oud en nieuw en alle goeds voor 2006!!!

• 28 December 2005 - 14:54

Bert En Madeleine:

He Rob en Lot, wij zijn blij dat jullie het naar je zin hebt en wensen jullie een goede jaarwisseling toe en tot in 2006

• 28 December 2005 - 15:13

Gerben En Maria:

Hallo!
    Dat zijn weer allemaal spannende en mooie verhalen!
    Hoe kunnen mensen nou balen met jullie als kamergenootjes?! Gelukkig zijn ze bijgetrokken toen ze jullie een beetje leerden kennen… kan ook niet anders toch ;-)
    Balen van Lot haar tand! Cursus Spaans is toch niet voor niets geweest….. al die standaard zinnetjes komen dan toch van pas!!
    Veel plezier met oud en nieuw in ieder geval….. maar doe voorzichtig!
    We zien uit naar vervolg verhalen!
    Liefs G en M

• 28 December 2005 - 16:12

Lotjespapa:

Niet te ver over die rand van de krater hangen hè ? Barbecuen doen we wel weer als je thuis bent. Wel aardig als 'ie met oud en nieuw wat vuur spuit. Hele fijne jaarwisseling en pas opdat je niet op je tanden gaat.

• 28 December 2005 - 20:57

Rob En Lot:

Voorzichtig doen lijkt onmogelijk! We zijn net terug van duckien/raften was wel super, maar bij de eerste stroomversnelling lag de boot al om. Erg fijn. Robert kon de boot nog grijpen maar Lot natuurlijk weer niet. Die ging verder in de stroomversnelling. Toch wel scarry vooral voor Robert want die zag alles gebeuren. Lot zag en proefde alleen veel water en hoge golven in de rivier! Maar alles goed gekomen en allebei weer terug in de boot. Lot ging vanaf toen de boot besturen en dat bleek te werken. Vraag niet hoe, maar we zijn niet meer omgeslagen. We hoorden later dat we stroomversnellingen hebben gehad van de 2e, 3e en 4e klasse. Zegt ons niets maar anderen zeiden dat dat niet echt verstandig is voor mensen zonder raftervaring. Nou ja eind goed al goed, maar Robert gaat het niet nog eens doen. lot wil nog wel, want ja het is toch goed gekomen?! en op het laatst leek het ook wel of we wat meer controle hadden over de boot. De gids had van te voren al gezegd dat het wel een test is voor je relatie, nou dat klopt we hebben wat geschreewd in de boot. "paddelen, ja ik paddel hardstikke hard, nee tegenhouden jij, luisteren, jezus doe eens wat ik zeg, opletten, jij moet de boot recht houden als je dat al niet kan" Maar wij hebben het er goed vanaf gebracht want eenmaal uit de boot waren we trots op elkaar dat we niet meer zijn omgeslagen en dat we het er toch nog zo vanaf hebben gebracht!
    O, ja het is hier zuperzonning en ongeveer 25 graden!
    We gaan straks zelf koken in het guesthouse (hebben we gisteren ook al gedaan) dus je kunt zeggen dat we goed bezig zijn!!!

• 28 December 2005 - 22:11

Jantine En Xammetje:

Heej! Goed te horen dat alles, zoals gewoonlijk bij Lotje, weer op zn pootjes terecht komt bij jullie. In ieder geval een goed uiteinde gewenst en kom volgend jaar maar weer gewoon veilig thuis! Veel plezier, Jantine en Xam (huib is er weer eens niet)

• 28 December 2005 - 22:31

Nellie Robijn:

Hallo Robert en
    Charlotte, Wat leuk jullie verhalen en foto,s we genieten ervan We houden op die manier alles bij. En Charlot, hoe bestaat het dat jij altijd iets bijzonders hebt, want dit was wel balen zeg van je tand en dan naar zo'n vreemde tandarts. Nu na deze enerverende Kerst wens ik jullie een Goede Jaarwisseling en hou mij/ons op de hoogte dat is echt kicken.

• 29 December 2005 - 15:25

Pat & Mireille & Dieck:

Wat klinkt dat allemaal weer gaaf (behalve van die kies brrrr en dan in een vreemd land .. maar Lot heeft zich er dapper doorheen geslagen goed hoor !!)
    En jullie fotoos zijn super .. ben erg jaloers hoor :-)
    Fijne jaarwisseling en doe voorzichtig he !
    Liefs
    Pat, Mireille & Dieck

• 29 December 2005 - 20:05

Kathy:

Het blijft genieten, die belevenissen van jullie te lezen! Een mooi 2006 gewenst. En nu jullie de relatietest hebben doorstaan, wie weet komt er in 2006 wel een (bruilofts)feestje van...(grapje?!)

• 29 December 2005 - 21:03

Ilse:

Echt weer verhalen die bij jullie passen hè?! Vooral bij Lot natuurlijk. Maar nog steeds komt alles goed!
    Fijne jaarwisseling en tot `t volgende bericht. Kus van Niels!

• 30 December 2005 - 10:18

Marielle En Jeannet:

heej charlot en robert!
    Heel veel plezier nog daarzo! Fijne jaarwisseling toegewenst!
    liefs marielle en jeannet

• 30 December 2005 - 18:08

Jantine En Xammetje:

Heej! Ik wilde jullie toch ff laten weten dat we hier lekker in de sneeuw aan het spelen zijn......

• 30 December 2005 - 20:14

Arno,Nelly En Tyrza:

Hoi allebei!!
    OOh! wat hebben jullie weer van alles meegemaakt!! Vooral dat Charlotte weer net op een hard stukje popcorn moet bijten en pech had met haar vulling en haar kies!! Echt weer een aktie voor Lot!!!Fijn om jullie weer te 'horen', hier is ook alles wit van de sneeuw.. nu ijzelt het en het is spekglad buiten.We willen jullie alle goeds voor 2006 wensen met nog veel mooie avonturen samen!! Maar er wat moois van en denk nog effe aan iedereen hier in het koude kikkerlandje!! wij denken aan jullie!!!

Dikke knuffel en een kusje van Tyrza

• 31 December 2005 - 13:28

Buren Op Nummer 10:

Hey robert en charlotte, wat gaaf om jullie verhalen te lezen, zo te merken hoeven wij geen medelijden met jullie te hebben! Nog heel veel plezier en een hele fijne jaarwisseling! Groetjes, Kees, Cobie, Jarno en Mieke en natuurlijk aanhang x

• 31 December 2005 - 19:48

Henny:

Wat een belevenissen toch weer! Aan de computer geketend volgens wij jullie op de voet. Goed dat er nu een paar dagen rust zijn op dezelfde plaats om even bij te komen! Dit is een geweldige manier om ons mee te laten genieten van de gigantische reis die jullie maken. Geniet nog lekker en denk aan ons!Alvast de allerbeste wensen voor 2006. Aad en Henny

• 02 Januari 2006 - 08:25

Addy:

Wij wensen jullie een héél gelukkig 2006.