Een prachtige trekking!!! - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van robertencharlotte - WaarBenJij.nu Een prachtige trekking!!! - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van robertencharlotte - WaarBenJij.nu

Een prachtige trekking!!!

Door: Charlotte en Robert

17 December 2005 | Chili, Puerto Natales

Onze hike door Torres del Paine zit erop. Het was echt super. Hebben de hele week gekampeerd en veel gelopen. In totaal ongeveer 130 kilometer. En dan niet over rechte paden maar meer klimmen en klauteren. Erg gaaf dus maar wel zwaar omdat we een zware rugzak hadden.
We zijn begonnen bij het administratiecentrum op zondag. Gelijk zijn we van daar vijf uren gaan wandelen naar de eerste camping. We hadden volaan wind tegen en hier is wind STORM. Na vijf uur hebben we de camping bereikt en voor het eerst onze (nieuwe) tent opgezet. Een goede tent, maar tegen de storm zijn weinig tenten opgewassen dus wanneer wij in de tent zaten bogen de stokken zover door dat de tent zowat plat lag. Vooral Lot vond dit niet echt prettig. Maar.... de slaapzak was wel lekker warm. Op de camping kon je gebruik maken van een kookpit. Wij dachten das een goed plan. Dus eerst met de vriendelijke glimlach van lot een pan en twee vorken geregeld bij de receptie (we brengen ze netjes terug hoor!), spagetti en tomatensaus gekocht en gaan koken. Robert heeft de spagetti gedaan. Ging erg goed. Maar toen moest de tomatensaus nog over de spaggeti. Heel gemakkelijk een zakje dat je erover kan schenken, waarom Lot het dan voor elkaar krijgt zo hard te knijpen dat met name Robert onder de tomatensaus zit?! Was natuurlijk niet handig! Maar Lot heeft wel geprobeert het shirt van Robert te wassen, maar zonder veel resultaat. Dat geeft niet meestal, maar is lastig als je uberhaupt maar twee shirten bij hebt om gewicht te besparen. Nou ja. Na een stormige nacht (maar onze tent heeft ´t overleeft en dat kon niet iedereen zeggen) zijn we weer gaan lopen. Wederom een prachtige tocht naar een gletsjer. Eenmaal aangekomen bleek dat je over de Grey-gletsjer kon lopen. Gaaf dacht Lot. Alleen jammergenoeg was de boot om erheen te gaan kapot. Dan maar de volgende ochtend. Weer lekker gekampeerd natuurlijk. De volgende morgen: regen! Roberts eerste opmerking: ´jammer, nou ja slapen we vanavond weer lekker in het guesthouse want met dit weer gaan we niet lopen we gaan gelijk terug naar Puerto Natales. Maar Lot wilde wel perse de gletsjer op en je kan Lot eigenlijk niet alleen laten gaan. Onverantwoord. Dus Robert toch mee. Wat denk je. Op de gletsjer was het droog en het was echt heel gaaf. We hebben namelijk ook ijsgeklommen. Super. Op dat moment was Robert ook weer helemaal into het hiken. Daarna de tent ingepakt, regenpak aan en toch gaan lopen naar de volgende lokatie. Haast geen regen meer gezien en ´s avonds de tent opgezet in de zon. Zo gaat dat hier. Vier seizoenen in een dag.
De vierde dag hebben we de tent opgezet op een kampeerplaats zonder faciliteiten. Dus als avondeten wat brood en crackers van die ochtend. We hadden even een dejavu naar Kerst in Portugal, alleen dit keer hebben we er zelf bewust voor gekozen! De vijfde dag hebben we een super zware trekking gedaan van 10 uur lopen en met name berg op. Dan ben je wel blij dat je er bent! Maar iedere keer fantastische uitzichten en landschappen! Gisteren zijn we vroeg gestart met onze hike de berg op, om de ´Torres´ te zien. Wauw echt bijzonder mooi! Daarna nog terug naar het beginpunt gelopen en een wildtrek gedaan om Guanacos(echt gave beesten,soort lama´s)en Andescondors te zien. Was ook leuk. Daarna terug met de bus en om 23.00 uur waren we weer in ons guesthouse. We hebben veel meegemaakt de afgelopen week. AL met al was het echt super. We hebben heel goed weer gehad (op die ene ochtend na dan), het kamperen is goed bevallen en het was gelukkig niet druk op de trail. We hadden vaak het gevoel dat we echt met zij tweeen op de wereld waren.
Morgen gaan we richting El Calefate voor de Perito Moreno gletsjer. Op naar Argentinië. We gaan met een ander stel uit Canada daarheen dan kunnen we met zijn vieren een auto huren en op eigen gelegenheid naar de gletsjer, als de drukte van andere mensen voorbij is (en het is goedkoper dan met de bus als je met vier bent). Tenminste dat is het plan zoals het er nu voor staat.

Vandaag gebruiken we voor de was, foto´s, internetten e.d. want het regent in Puerto Natales! Op de 22e komen we hier weer terug want dan vertrekt onze cruise! (is eigenlijk een veerboot voor vracht die ook mensen meeneemt, maar cruise klinkt beter toch?).

Mooie plannen voor de komende dagen dus!

• 17 December 2005 - 23:06

Pa En Ma:

Hardstikke mooie plaatjes hoor. Schitterend landschap enne voor je aantekeningenboekje: die gentoo pinguïn heet op z'n Hollands ezelspinguïn. Daar is Lanting helemaal voor naar de Falklands gegaan. Ha,ha ...

• 17 December 2005 - 23:26

Kathy:

Ja, geweldig hè? Ik heb niks te veel gezegd, begrijp ik wel uit jullie enthousiaste verhaal!
    De Grey gletscher heb ik ook bezocht na een pittige wandeling. Op 1 dag 22 km klimmen klauteren en genieten. Na zo'n dag inspanning kan een glaasje wijn `s avonds niet beter smaken.

Groet Kathy

• 18 December 2005 - 10:03

Addy:

Om jaloers op te worden, het ziet er echt geweldig uit. Nog veel plezier en goede kerstdagen. N.B. Tjoba 4 heeft al 4 wedstrijden op rij gewonnen. Lot, dus het lukt ook zonder jou.

• 18 December 2005 - 10:07

G & M:

Hee,
    het ziet er echt super mooi uit daar, t is daar nog wel even vol te houden zo te zien. We hebben hier op dit moment maar 1 seizoen per dag, en het is niet het beste seizoen
    Groetjes en veel plezier nog

• 18 December 2005 - 13:21

Jan En Nel:

Genieten mee van jullie belevenissen, leuke verhalen en de prachtige foto's. Fijne feestdagen daar in het verre Chili/Argentinië. Groetjes en nog veel plezier.

• 18 December 2005 - 16:25

Leny:

Hier even een berichtje.
    Ik wens jullie nu alvast goede Kerstdagen op jullie cruise en een voorspoedig en gezond 2006.
    Het is wat vroeg maar ik ga van de week het ziekenhuis in voor een nieuwe knie vandaar.
    Als ik weer thuis ben ga ik jullie beslist weer volgen.

Groetjes
    Leny

• 18 December 2005 - 20:30

Henny:

Daar zitten we dan Aad en ik achter de computer te genieten van jullie geweldige reiservaringen tijdens onze wittebroodsweken! het is maar goed dat er bij ons géén foto's worden verwacht! Geweldig hoor, vergeet niet zo nu en dan een dagje te relaxen en de ervaringen te verwerkn want jullie hebben tenslotte de tijd. We wachten weer met spanning op de volgende berichten!

• 18 December 2005 - 22:50

Pa En Ma:

prachtige foto's, een beetje jaloers wel, althans ma.Plezierige Kerstdagen en behouden vaart op het vrachtschip.

• 19 December 2005 - 14:26

Anne:

Wooooohhhh dit is echt overweldigend, wat maken jullie toch allemaal mee zeg? Eigenlijk is dit 'to much' voor jullie toch? JAAA. Ik denk dat jullie maar snel afgelost moeten worden! Door mij dan natuurlijk en als Alexander lief is mag hij mee!
    Lot en Robert blijf genieten van al het moois om jullie heen en van elkaar! Dat laaste is uiteraard weleens moeilijk met zo'n overheerlijk chaotiosch vriendinnetje Robbert, Lex leeft met je mee. Hij, als geen ander, weet hoe het is....
    We wachten weer op een volgend bericht!

• 21 December 2005 - 17:34

Mero Naam Jackye Ho:

Hey Roberto

Zo te zien en te lezen moet het daar ook erg indrukwekkend zijn.goed.Ik vlieg zaterdag weer terug,het zit er dan weer op.Op naar de volgende vakantie.Jij maakt het wel erg bont hoor,maar gelijk hebben jullie.Geniet nooit met mate.
    Beste Robbert de hartelijke groeten vanuit het zonnige Nepal
    ko

• 21 December 2005 - 17:37

Babs:

Wat zullen jullie mooie dingen zien!! Goed zeg, dat wandelen en klimmen. Ik geniet mee door de verhalen. Fijne Kerstdagen en een goede voortzetting van jullie tocht!

• 22 December 2005 - 12:06

Naomi:

Om jaloers op te worden, het ziet er echt geweldig uit. Het is net alsof ik ook op vakantie ben.Zal ik nog een nieuwtje vertellen vanuit Middelharnis. Ik ben zwanger, dus de verre reizen zullen even moeten wachten.Ik wens jullie
    fijne kerstdagen en een gezond 2006. Geniet ervan en laat snel weer wat van jullie horen. Groetjes

• 23 December 2005 - 13:02

Zusje:

He lieverds,
    Ziet er allemaal echt super uit! Ben blij dat het zo goed gaat! Hier gaat alles ook z'n gangetje. Nog twee dagen en het is Kerst. Wel raar hoor zonder jullie:-( Maar ja, volgend jaar doen we het gewoon dubbel zo goed over! Veel plezier nog! En Robert blijf je best doen om die positieve kanten te blijven zien van Charlotte hé! Ik weet dat het af en toe moeilijk is, maar met een beetje pijn en moeite lukt het wel! :-p
    Hele dikke kus van je (schoon)zusje

• 02 Januari 2006 - 19:57

Sylvia:

Hoi Charlotte en Robert,

Wat een geweldige ervaring zo'n trekking. Wel dapper hoor, zulke einden lopen met een tentje. Fantastische foto's, vooral die van de gletschers. Wij verheugen ons op Zuid-Afrika (nog 2 maanden en 1 dag). Ben nu vaak op internet aan het zoeken en vind het ook erg leuk om jullie verhalen te lezen en foto's te zien. Groetjes uit Dirksland en nog veel reisplezier,

Sylvia