Een superweek! De Falklands zijn fantastisch! - Reisverslag uit Port Stanley, Falkland Eilanden van robertencharlotte - WaarBenJij.nu Een superweek! De Falklands zijn fantastisch! - Reisverslag uit Port Stanley, Falkland Eilanden van robertencharlotte - WaarBenJij.nu

Een superweek! De Falklands zijn fantastisch!

Door: Charlotte en Robert

05 Februari 2006 | Falkland Eilanden, Port Stanley

Het heeft een weekje geduurd voordat er een nieuw berichtje was, maar dat komt omdat we gelukkig toch zijn aangekomen op de Falkland eilanden. Het was echt te gek! We hadden van te voren wel gedacht dat het leuk zou zijn maar zo´n bijzondere ervaring... Alles was super geregeld. De eerste nacht hebben we in Stanley geslapen bij een super lieve vrouw. Ze was vooral goed in het bakken van taarten dus dan weet je het wel. Op dat moment sliepen er ook nog vier anderen die allemaal al minimaal 2 keer eerder op de Falklands waren geweest. Wij konden ons niet voorstellen dat je ergens nog eens naar terug gaat, maar nu wel! De sfeer op de eilanden is super, de mensen erg vriendelijk. Iedereen kent iedereen.
De tweede dag zijn we met een 8 persoons Britisch Norway Islander naar Saunders Island gevlogen. Da´s dus een heel klein wiebelig vliegtuigje. Daar kan Lot niet zo goed tegen. We waren er bijna, maar helaas toch over d´r nek. Nou ja alles was vergeten toen we eenmaal geland waren en de familie Pole-Evans op de airstrip op ons stond te wachten. Saunders is een prachtig eiland dus we zijn meteen gaan wandelen. In de Loneley Planet stond dat je wel moest uitkijken dat je niet over priveterrein zou gaan. Wij dus maar even informeren waar dat was, zegt David Pole Evans: "nou eigenlijk is het hele eiland priveterrein want het is mijn eiland"! Ok dan... Echt fantastisch, na een korte tijd verdwaald te zijn zijn we uiteindelijk aangekomen bij de Black browed albatros kolonie en de rockhopper pinguins. Echt te gek joh. Ze zijn niet bang en als je stil zit lopen ze binnen de kortste keren vlak voor je langs. Echt het paradijs. De volgende dag met de auto naar the Neck. Een prachtig strand waar we na 2 uur wandelen mega elephantseals hebben gezien. Super! Bovendien waren daar de eerste Kingpenguins, erg mooi! Maar vooral de Gentoopenguins zijn grappig. We hebben uren bij die beesten gezeten.
Na Saunders zijn we vertrokken (Lot was nu niet ziek want we hadden gelukkig nog wat medicijnen over van de boottocht) naar Bleaker Island. Daar hadden we een fantastische Ikea cottage tot onze beschikking. Leek net of we in Center Parcs waren. We hadden 1 persoon waar we de cottage mee deelden. Dat was alleen een gek mens. Die zat heel de tijd maar te klagen over vanalles en nog wat maar onderstussen vond ze het fantastisch. Nou daar snappen wij dus niets van. Ze was inmiddels al bekend (befaamd) op alle eilanden want ze had al meer stennis geschopt. De beheerders van Bleaker hebben zelfs overwogen om ons bij hen in huis te nemen zodat we niet met haar hoefden te leven, maar wij hadden niet zo veel moeite met haar. Zo zie je maar dat de eilanden klein zijn want in Stanely wisten ze al van deze vrouw terwijl ze daar nog niet eens was geweest, nou ja.
Je kunt overal lopen over de eilanden. Er zijn geen wegen dus dat geeft zoveel vrijheid. Je kunt gaan en staan waar je wilt, zelfs zonder gids.
Op Bleaker hebben we mega kolonies King Commorants en Rock Commorants gezien en zijn we aangevallen door Great Skuas (we liepen te dicht langs de nesten blijkbaar). Maar het gaafste was wel (ja ook wel heel zielig hoor, maar ja natuur he..) dat we op het strand zaten tussen de Gentoo pinguins en er opeens een zeeleeuw het strand op komt met een gentoo in zijn bek. Ja het klinkt zielig en dat was het ook maar ook bijzonder en op die manier mooi. Het leek net of we in een documantaire van Discovery of Animal Planet zaten. Echt ongeloofelijk. De Gentoos wisten niet hoe snel ze weg moesten komen, maar wij zijn blijven kijken. Die zeeleeuw deed op een gegeven moment ook niet echt vriendelijk tegen ons maar goed (dacht zeker dat wij zijn pinguin wilde hebben..).
Die dag werd onze Falkland ervaring compleet, want naast Wildlife heb je vooral veel schapen op de Falklands. Het was de tijd voor het scheren van de schapen dus wij zijn even gaan kijken. Ook dat was bijzonder. Zeker toen Robert en Elain erop stonden dat Lot het ook even zou proberen. Dus de kop van dat schaap tussen de benen geklemd en aan de gang dan maar. Was echt wel lachen!
De volgende dag zijn we alweer teruggevlogen naar Stanley voor een laatste excursie naar Volunteer point. Daar nest een groep van ongeveer 1200 kingpenguins! Wauw!
We hebben echt super genoten. O, ja en zoveel grappige dingen meegemaakt. Onder andere werd onze naam (en van alle anderen die vliegen naar een ander eiland) op de radio opgeroepen met de tijd dat we moesten vertrekken. Echt grappig.
Wat bovendien bijzonder was, was om te merken hoe alles met betrekking tot de Falklandoorlog nog leeft. De mensen op de eilanden hebben echt een hekel aan de Argentijnen. Je ziet ook nog veel mijnenvelden.

Kortom een superweek!

Nu gaan we op weg naar Iquique om vandaar naar Arica te gaan. Als het goed is hebben we daar een driedaagse tour geregeld (hebben nog geen bevestiging, beetje raar) waarbij we uiteindelijk op de bus zullen stappen naar La Paz (Bolivia). We zullen zien hoe het loopt.....

Hopelijk in Nederland ook alles ok met jullie!

P.s. we hebben redelijk wat regen gehad op de Falklands dus het aanpassen aan Nederland zal straks minder moeilijk zijn.

• 05 Februari 2006 - 08:16

Je Mams:

Ben blij dat ik weer wat van jullie hoor, ik werd al een beetje ongerust. Maar wat beleven je toch geweldige dingen. Lot ik geef aan Nisse wel even door dat je op het schaapscheerdersfeest wel even komt helpen. Wat maken jullie ook schitterende foto,s. Op de computer zijn ze haarscherp. Geniet nog maar lekker verder hoor.

• 05 Februari 2006 - 09:43

Addy:

Super, jullie verhalen en foto's. Alleen is de vraag, als jullie zo tussen de pinguins zitten: Wie kijk nu naar wie? En wat vinden de pinguins van jullie? Rare snuiters? Geniet ze, voor je het weet is het maart. Groetjes van de Dekkertjes

• 05 Februari 2006 - 10:04

Jantine En De Rest:

Wow, Lot ben je de pinquins nog niet beu? Je hebt r nu zoveel gezien, zijn ze nog steeds zo bijzonder voor je, of hoef je nu nooit meer naar de dierentuin.........
    Dikke kus van ons!

• 05 Februari 2006 - 10:45

Lotjespapa:

Wat een wildlife-droom !! Jullie meoten je net een paar "Lantings" gevoeld hebben.

• 05 Februari 2006 - 11:25

Ruud, Eva, Dylan & Elmar:

Hoi Charlotte & Robert,

Charlotte zal zich wel afvragen wie wij zijn, maar Ruud is een collega van Robert.

Jullie vakantieverhaal wordt steeds met veel plezier en samne met de kinderen uitgebreid bekeken.
    De dieren zijn bij de Dylan & Elmar meestal favoriet en nu zeker de pinguins !
    We zijn jaloers dat jullie zo dichtbij konden komen.
    De foto's zijn zoals Charlotte de moeder al zij ongelofelijk scherp. Sommige zijn om in te lijsten zo mooi.
    Veel plezier op jullie verdere reis en we wachten met spanning op het volgende verslag.

• 05 Februari 2006 - 15:20

G&M:

Ziet er echt fantastisch uit!! Echt super mooie fotos! En jullie verhalen.... we zijn mega jaloers (maar ontzetten blij voor jullie!)
    Veel Liefs

• 05 Februari 2006 - 19:42

Wouter En Marielle:

béééééééh

• 05 Februari 2006 - 19:43

Marielle En Wouter:

nou dat was wouter als schaap! hij is nog niet volwassener geworden de afgelopen tijd ;). Maar echt super gave foto's! heel veel plezier de komende dagen!
    liefs Marielle en Wouter

• 05 Februari 2006 - 19:43

Bep En Bob:

Wat een moie natuurbeleving op de falkan.O.a. door jullie verhalen, gaan wij heel misschien, in september ook naar Argentinie en Chili, natuurlijk niet zo'n reis als jullie, maar door jullie verhalen lijkt het ons wel erg mooi. We wensen jullie verder nog een mooie reis.

• 05 Februari 2006 - 22:07

Pa En Ma B.:

Net als Lottes ma zijn ook wij blij weer iets van jullie te horen. Het klinkt allemaal fantastisch.Nog een maand en dan is het over!! Nog veel plezier en lekker genieten.

• 06 Februari 2006 - 12:55

Babs:

Geweldig wat jullie allemaal zien en beleven!! Een baan in de reiswereld of natuurfotografie zou niet gek zijn hoor! Weet je zeker dat je nog bij ons terug wilt komen? Genieten jullie nog een aantal weken, het gaat wel snel hoor.

Groeten,

Babs.

• 06 Februari 2006 - 20:59

Arno&Nelly& Tyrza:

hoi lieverds!!! Wat hebben we weer genoten van jullie verhaal en mooie foto's!!!Willen jullie toch wel terug naar Nederlad komen straks???Vast weer wel, maar zal toch echt afkikken worden, maar zover is het nog niet!! Nog lekker genieten van alles en van elkaar...hier alles goed!!

veel liefs en een dikke knuffel van Tyrza

• 07 Februari 2006 - 14:03

Naomi:

Wat een geweldige foto´s. Jullie reisverhalen zijn fantastisch. Deze landen komen zeker ook op onze verlanglijstje te staan. We dromen nu nog even verder. Geniet nog maar even, de tijd gaat namelijk erg snel.
    Groeten,

Ik ben sprakeloos!

• 08 Februari 2006 - 10:24

Tante José:

Hoi Robert en Charlotte
    Wat een prachtige foto's. Zo kunnen wij het ook een beetje mee beleven. We genieten ervan.
    groetjes en nog veel plezier.

• 13 Februari 2006 - 10:59

Margot Jansen:

Voor de eerste keer jullie site bezocht. Wow, wat een mooie foto's zeg. Jullie genieten volop zo te zien.Ik wens jullie nog heel erg veel reis plezier.